dinsdag 27 december 2016

Special: De Klikoknaller van 2016

Op 31 december is het weer zover: mijn favoriete tracks van dit jaar zet ik op een rij in de FZ Top 40 Jaarlijst van 2016. Maar helaas is er niet alleen goede muziek gemaakt, maar ook heel veel slechte. In deze post ga ik langs de - naar mijn mening - 10 slechtste liedjes van het afgelopen jaar. Het was weer een hele opgave kan ik zeggen.

Een nummer is verkiesbaar voor de Klikoknaller van 2016 als deze in het jaar 2016 in de Nederlandse MediaMarkt Top 40, Single Top 100, 3FM Mega Top 50 en/of de Amerikaanse Billboard Hot 100 heeft gestaan. Daarnaast moet het liedje als single zijn uitgebracht.

Van 2012 t/m 2015 heette de Klikoknaller 'De Worst van...'. Bekijk hier het lijstje van vorig jaar. Onderstaande tracks vond ik de afgelopen jaren de slechtste:

2012: Mr. Polska & Boaz Van De Beatz - Hausa Wausa
2013: Mr. Probz - Waves
2014: Pharrell Williams - Happy
2015: Fetty Wap ft. Monty - My Way

Dit is de Klikoknaller-top-10 van 2016...

10. Jan Smit & Broederliefde - Kom Dichterbij Me [link]
Een samenwerking die waarschijnlijk niemand had verwacht. Jan kon wel een Top 40-hitje gebruiken, dus belde hij de heren van Broederliefde op met de vraag of ze een manier wisten om de track zó kut te maken dat-ie de Top 40 zou kunnen halen. En déze lijst natuurlijk. Nou, het is ze gelukt. Het is ze gelukt om een van de meest verschrikkelijke Nederlandstalige samenwerkingen van het jaar neer te zetten.

Wat ik dan wel weer aardig vind, is dat ze een deel van de videoclip tussen de vissen hebben opgenomen. Zo voelt Jan Smit zich hopelijk ook nog een beetje thuis, moeten ze gedacht hebben.

9. Jayh ft. SBMG & Broederliefde - Ballon [link]
De tweede keer Broederliefde in deze top 10. Ook Jayh en SBMG doen mee op Ballon. Wat precies het verschil is tussen SBMG en Broederliefde heb ik tot op vandaag nog niet ontdekt. Voor m'n gevoel klinken ze allebei een beetje het zelfde. Zal wel aan de autotune liggen, denk ik. Voor Ballon geldt hetzelfde als voor Kom Dichterbij Me, My Love, Nu Sta Je Hier, Plek Als Dit, Alaka en eigenlijk alles wat daar nog tussen hoort: het was een hit, ik vind het vreselijk en ik snap niet hoe het niveau van muziekluisterend Nederland zo diep heeft kunnen zakken.

8. Zay Hilfigerrr & Zayion McCall - Juju on that Beat (TZ Anthem) [link]
"Girl, ain't that Zay & Zayion?!", klinkt een piepstemmetje in het begin van het nummer. Het zal vast aan mij liggen, maar ik heb nog nóóit van ze gehoord. Juju on that Beat is eigenlijk een beetje het Watch Me (Silentó) van 2016. Het enige verschil is dat bij het luisteren van Juju nóg meer hersencellen afsterven. Ook is het zo irritant dat het behoorlijk op je zenuwen werkt. Gelukkig viel het hitsucces van deze ... (wat zijn het eigenlijk?) mee aan deze kant van de Atlantische Oceaan.

7. Desiigner - Panda [link]
Ik schrok me rot toen ik dit nummer in mei dit jaar bovenaan de Amerikaanse hitlijst zag staan. Deze talentloze bagger... OP NUMMER 1?! Helaas klopt wat ik zag. Werkelijk niets aan deze track is de verdragen: het instrumentaal/de beats niet en de raps niet. Laten we maar doorgaan met de top 5...

6. Jonas Blue ft. Dakota - Fast Car [link]
Oké, oké, dit nummer komt uit 2015, maar de videoclip kwam uit in 2016 en in het hitlijsten piekte het ook dit jaar. Ik had na vorig jaar goede hoop artiesten eens zouden kappen met het maken van dance-covers van classics. Maar helaas... dit jaar maakten we kennis met Jonas Blue die een danceversie maakte van Fast Car van Tracy Chapman. Met honderden miljoenen streams tot gevolg. Nee, dit had niet gehoeven, Jonas...

5. Matt Simons - Catch & Release (Deepend remix) [link]
Wederom uit 2015, maar pas een hit in 2016. Deepend is naar mijn weten het enige duo dat een plaat die al onverdraaglijk is nóg onverdraaglijker en saaier te maken. Matt Simons is een prima zanger, hoor, maar dit nummer kan écht niet.

4. Rihanna ft. Drake - Work [link]
Op #4 een nummer dat me het afgelopen jaar ontzettend op de zenuwen heeft gewerkt: Work van Rihanna en Drake. Een van de meest repetitieve hits van het afgelopen jaar. Vlak voordat Drake aan z'n verse begint, wordt ook Rihanna het ge-work-work-work-work-work een beetje zat en besluit dan maar verveeld als een baby te gaan 'zingen'. Wuh-wuh-wuh-wuh-wuh... luh-luh-luh-luh-luh. Vreselijk irritant.

3. Broederliefde - Mi No Lob [link]
Alweer Broederliefde? Ja. Alweer Broederliefde. Ik heb dit jaar veel slechte 'rap'nummers voorbij zien komen - waarvan de meeste buiten deze top-10 staan - maar dit is toch echt het toppunt. Het dieptepunt dus. Ze roepen wel constant "Je moet me niet schreeuwen" (wat is dat eigenlijk voor een Nederlands???), maar schreeuwen is het enige wat Broederliefde in dit nummer doet. In combinatie met de vele autotune (als je dan autotune gebruikt, doe het dan goed...) is het een onverdraaglijk nummer. Bah, bah, bah.

2. Charlie Puth ft. Selena Gomez - We Don't Talk Anymore [link]
Elk nummer (en de stem) van Charlie Puth kan ik hooguit een paar weken aanhoren voordat ik er gek van wordt. Behalve bij We Don't Talk Anymore, waarnaar ik na de eerste luisterbeurt al nauwelijks meer kon luisteren. Wát een verschrikkelijk irritant, vervelend en op de zenuwen werkend nummer. Wát een marteling. Niet normaal. En dan heb ik het niet alleen over de zang, maar vooral ook over het instrumentale stukje na de refreins. Ik weet zeker dat dit met opzet is gedaan om het nóg irritanter te maken.

1. Fergie - M.I.L.F.$ [link]
Dan... de Klikoknaller van 2016. Deze comeback van Fergie is een poging om relevant te blijven door het uitbrengen van een nummer met een controversieel thema. Jammer, niet gelukt. Ondanks de vele weergaven op YouTube kunnen we denk ik wel concluderen dat het een grote flop was. Echt álles aan dit nummer is ronduit verschrikkelijk: de repetitieve refreins, de zang/rap/wat het ook is van Fergie.. mijn oren en hersenen gaat spontaan bloeden van dit nummer. En dat terwijl Fergie ooit een goede zangeres was.



(On)eervolle vermeldingen:

Fifth Harmony ft. Fetty Wap - Flex (All In My Head)
Rae Sremmurd ft. Gucci Mane - Black Beatles
Maroon 5 ft. Kendrick Lamar - Don't Wanna Know
Calum Scott - Dancing on My Own
Fifth Harmony ft. Kid Ink - Work from Home
DJ Snake ft. Justin Bieber - Let Me Love You
Broederliefde ft. KaliBwoy & SBMG - Alaka
SFB ft. Broederliefde & Ronnie Flex - Nu Sta Je Hier
Ronnie Flex - Plek Als Dit
Broederliefde - Mi No Lob
Frenna ft. Jonna Fraser & Emms - My Love
Lil Kleine ft. Ronnie Flex - 1, 2, 3
Lil Kleine ft. Ronnie Flex - Niet Omdat Het Moet
Charlie Puth - One Call Away
Selena Gomez - Hands to Myself
Miss Montreal - Christmas Hearts
D.RA.M. ft. Lil Yatchy - Broccoli
Kent Jones - Don't Mind
Kiiara - Gold
Yo Gotti - Down in the DM
Lost Frequencies - What Is Love 2016
Milow - Howling at the Moon
Iggy Azalea - Team
Ronnie Flex ft. Frenna - Energie
Maan & $hirak - DJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten