zondag 7 juli 2024

Special: de tipflops van 12,5 jaar FZ Top 40

Deze week bestaat de FZ Top 40 alweer 12,5 jaar! Ter ere van dit jubileum ga ik in deze blogpost... niet naar de FZ Top 40 kijken. Maar wel naar de Tiplijst. In al die jaren heeft een enorme hoeveelheid nummers in dit voorportaal van de lijst gestaan. Daarvan hebben ruim 2700 liedjes het niet gered en zijn dus geflopt. In deze blogpost zet ik de artiesten met de meeste tipflops in het zonnetje.

Goed om te weten: het aantal tipflops per jaar is allesbehalve gelijk verdeeld. Omdat ik sinds 2020 alles wat ik aan mijn Spotify-playlist toevoeg ook in de Tiplijst zet is het aantal vanaf dat jaar veel hoger dan in de jaren ervoor. Zo kende het jaar 2020 maar liefst 443 tipflops, terwijl het er in 2016 slechts 71 waren.

Eervolle vermelding: Wallows (8 flops)

Alle acts die ik in deze blogpost voorbij laat komen hebben ook meerdere FZ Top 40-hits gescoord. Voordat ik daaraan begin daarom een eervolle vermelding voor een act die nooit in de FZ Top 40 heeft gestaan, maar wel vaak in de Tiplijst stond: de Amerikaanse alternative-rockband Wallows!

Geen enkele andere act heeft zoveel onsuccesvolle pogingen gedaan om hun debuut in de FZ Top 40 te maken als Wallows. Het begon in 2020 met OK en begin mei 2024 was Bad Dream hun 8ste nummer op rij waarmee het helaas niet is gelukt.


Wallows - "Nobody Gets Me (Like You)" (2020)

10 flops: Ariana Grande, Birdy, Blanks

Met respectievelijk 24, 15 en 5 hits zijn deze drie artiesten geen onbekenden in de FZ Top 40, maar die aantallen hadden ook 34, 25 en 15 kunnen zijn! Het is voor mij vooral een verrassing dat Blanks zoveel tipflops heeft. 


Birdy - "1901" (2012)

11 flops: Ed Sheeran, James Arthur

Ed Sheeran heeft op dit moment het record van meeste FZ Top 40-hits in handen: 36. Daarnaast bleef hij dus 11x in de Tiplijst steken. De eveneens Britse zanger James Arthur scoorde tot nu toe 4 hits.

Ed Sheeran - "You Need Me, I Don't Need You" (2012)

12 flops: Tove Lo, Sia

Tove Lo (22 FZ Top 40-hits) en Sia (30) wisten beiden 12x niet verder te komen dan de Tiplijst. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Sia's Elastic Heart in de soloversie flopte, maar eerder in de versie met The Weeknd en Diplo wél een hit werd.

Sia & Kylie Minogue - "Dance Alone" (2024)

14 flops: Astrid S, Martin Garrix

Koning en koningin van de tipflop zijn de Noorse popzangeres Astrid S en Nederlandse dj Martin Garrix. Astrid S heeft meer flops dan hits (14 vs. 9), Martin Garrix meer hits dan flops (20 vs. 14*).


Astrid S - "Someone New" (2019)

Martin Garrix - "Forbidden Voices" (2015)

*) Wherever You Are van Martin Garrix (met DubVision ft. Shaun Farrugia) staat op dit moment genoteerd in de Tiplijst en zou zijn 15de flop kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten